Communiceren

Communiceren, we doen het allemaal de hele dag en toch gaat het zo vaak fout ondanks alle goede bedoelingen. In veel gevallen komt het omdat de dialoog in organisaties is verdwenen. We vergaderen, schrijven nieuwsbrieven, maken fraaie websites en wat nog meer. Maar luisteren we nog wel naar elkaar, zijn we wel oprecht geinteresseerd in elkaar en elkaars gedachten?

Veel organisaties worstelen met communicatie. Hoe bereiken we mensen, hoe zorgen we dat kennis en informatie wordt gedeeld, hoe krijgen we de nieuwste strategie en visie tussen de oren van alle medewerkers? In veel gevallen gaat het om wat het management wil zenden, maar zelden wordt de vraag gesteld wat de ontvanger wil horen.

linkedinMet de opkomst van sociale media ontstaan hele nieuwe werelden waarin medewerkers van een organisatie het communicatieve gat opvullen dat in organisaties is ontstaan. In Linkedin zijn van alle grote organisaties groepen te vinden waarin medewerkers (en vaak ook externe relaties) volop met elkaar in gesprek zijn  over tal van onderwerpen. Gesprekken die je eigenlijk zou verwachten in een organisatie.

In mijn ogen is dat waar het om draait bij communicatie. In gesprek komen met elkaar, in dialoog zijn. Met respect voor elkaars mening.