Diensten

Betekenisvolle verandering en communicatie

Ik hou me bezig met betekenisvolle verandering en communicatie van een individu, een team of een (grote) organisatie. Het kernwoord daarbij is authenticiteit, ik ga samen met mensen op zoek naar wat hen werkelijk drijft en hoe ze hun drijfveren kunnen inzetten om hun ambities – en die van de organisaties waarbij ze werken – op de meest effectieve manier kunnen realiseren.

Begeleiding individuen en teams

Je kunt hele mooie concepten of programma’s bedenken, maar verandering begint bij individuen. Mensen die keuzes maken omdat ze overtuigd zijn van de noodzaak tot verandering. Veel veranderaars willen beweging krijgen door de huidige situatie te gebruiken om de urgentie te krijgen, het zogenaamde burning platform. Ik geloof veel meer in veranderen uit ambitie, uit de wil om verder te komen. Dan hoef je niet negatief te doen over de situatie waar je als individu inzet. Tenslotte ben je veelal zelf verantwoordelijk voor die situatie. Ik kies er voor om met mensen op zoek te gaan naar wat hen werkelijk drijft, hun eigen ambities, hun eigen waarden en authenticiteit. Daarna kijken we of we verbinding kunnen maken met de doelen van het team, de afdeling of het bedrijf. Ik werk met individuen als coach of als begeleider van teams en afdelingen.

Co-creatie

Samen werken aan de toekomst, aan je eigen toekomst. Het ontwikkelen van een strategie, een visie, of een project of programma vormgeven op een manier die gelijk zorgt voor draagvlak. Met als resultaat dat de invoering veel eenvoudiger is. Dat kan door het met elkaar te doen. Tijdens een conferentie of een paar workshops. In veel organisaties blijft beleid vaak niet meer dan mooie woorden. Mensen komen niet in beweging omdat er een mooi vormgegeven notitie of visie op tafel komt. Ze komen wel in actie als ze invloed hebben gehad op de doelstelling, betrokken zijn geweest bij het beschrijven van de toekomst van een organisatie. Dan is het hun doelstelling.

Grootschalige verandertrajecten

De laatste jaren heb ik me beziggehouden met grootschalige verandertrajecten in grote organisaties. Het vergroten van de klantfocus, het verinnerlijken van een strategie of het invoeren van een moderne werkstijl gebaseerd op vertrouwen en gedeelde waarden, zijn voorbeelden van programma’s waaraan ik leiding heb gegeven. De aanpak is steeds sterk communicatief gedreven met als belangrijkste uitgangspunt dat mensen zelf besluiten te veranderen, niet omdat ze moeten maar omdat ze willen. De aanpak is gericht op kleine interventies met groot effect en zorgt van meet af aan voor draagvlak.

Vertel het verhaal

Niets werkt effectiever dan een goed verhaal. De klant die vertelt waarom dienstverlening beter kan, medewerkers die trots verhalen over hun werk, of het bedrijf dat haar eigen verhaal vertelt in een corporate story. De kracht van een goed verhaal inspireert en verbindt.