JSF, wacht er nog even mee voor de werkgelegenheid!

by Henny van Egmond on 7 april 2009

De aanschaf van een vliegtuig voor de luchtmacht, zo’n 5 miljard (het kan ook 10 miljard worden, dat weten we nog niet) levert 600 tot 1.200 banen op. Die banen zijn extra maar verdringen wel bestaande banen. Deze week heeft de Tweede Kamer daar weer uitgebreid over gedebatteerd. En waar gaat het nu eigenlijk over? Ik laat de vraag of we een nieuw gevechtsvliegtuig nodig hebben, maar even links liggen. Voor mij hoeft het in ieder geval niet, maar in de Tweede Kamer is dat kennelijk niet langer de vraag. Het gaat over de werkgelegenheid. Tenminste, dat beweren ze.

We moeten snel twee vliegtuigen bestellen, zeggen de voorstanders. En dan nog een paar honderd. Goed voor onze economie, want Nederlandse bedrijven krijgen orders. Levert 600 tot 1.200 arbeidsplaatsen op, in totaal 50.000 manjaren. Het leuke van grote getallen is dat het nergens meer over gaat en toch indruk maakt. Even een rekensom: elke manjaar kost dus 5 miljard (ik laat de tien miljard maar even buiten beschouwing) gedeeld door 50.000 is toch 100.000 euro per manjaar. Aardig salaris, voor een manjaartje, volgens mij kunnen we daar twee mensen een jaar van aan het werk zetten maar dat terzijde.

Volgens mij stimuleren we de economie veel meer als we het besluit over die gevechtsvliegtuigen nog jaren uit te stellen. Een heel leger adviesbureaus blijft dan adviseren, Kamerleden vliegen de hele wereld over om zich te laten informeren (goed voor de KLM) en de leveranciers van de vliegtuigen blijven met nieuwe, steeds betere voorstellen komen. Kortom, ook onze onderhandelaars zijn nog jaren verzekerd van werk. Misschien wel in totaal 1.000 banen en dat zonder dat we serieus geld uitgeven. Lijkt me veel aantrekkelijker alternatief dan een paar honderd van die gevechtsvliegtuigen kopen.