Het nieuwe werken en de IT

by Henny van Egmond on 17 januari 2010

Afgelopen vrijdag sprak ik op een congres, de EU FM Summit, georganiseerd door Fred Kloet van Villa FM. Er was een indrukwekkende lijst van – nationale en internationale – sprekers, afkomstig van de Bank of America, de Britse overheid, Philips en nog veel meer ondernemingen. De presentaties maakten diepe indruk, vooral die van Bank of America. Waar Amerika jarenlang heeft achtergelopen bij het invoeren van moderne werkstijlen zie je deze ban (vooral bekend van de enorme bonussen) op een indrukwekkende manier een nieuwe concept invoeren. Het gaat te ver om hier diep in te gaan op het concept, maar duidelijk is dat technologie een grote rol speelt. Bij de Bank of America krijgen medewerkers die hun vaste werkplek opgeven extra IT-ondersteuning, een bonus dus. Kennelijk past dat heel erg in de cultuur van deze bank. Aditi Santi, director Workplace Engagement, begon haar presentatie met een leuk filmpje, waarin de impact van de nieuwe technologie op ons leven werd verduidelijkt.

Het filmpje komt uit de serie Shift Happens en is een paar maanden geleden gepubliceerd op YouTube.

Als je dit fimpje ziet, dan besef je eens te meer dat het uiteindelijk niet gaat over hoeveel kennis je zelf kunt vergaren, maar hoe snel je kennis kunt vinden. Die competentie, het je weg kunnen vinden in de ongelofelijke hoeveelheid informatie, wordt volgens mij de belangrijkste competentie van de medewerkers van de toekomst.

De technologische verandering lijkt bepalend te zijn voor het nieuwe werken. Natuurlijk, de technologie maakt veel mogelijk, maar is natuurlijk niet hetzelfde als het moderniseren van je werkstijl. Op Linkedin was er een hele discussie naar aanleiding van de vraag hoe we zorgen dat het nieuwe werken het ICT-imago kwijtraakt? Veel bedrijven verwarren het nieuwe werken met nieuwe technologie, smartphones en laptops. En ICT-bedrijven maken daar handig gebruik van. Zij storten zich massaal op deze nieuwe markt en presenteren het nieuwe werken als een project dat zij wel even zullen implementeren in de organisatie. Eigenlijk wel grappig, want als er  een terrein is waar implementaties de laatste jaren steeds meer problemen geven, dan is het wel de IT-wereld. Met enige regelmaat kunnen we daarover lezen als bijvoorbeeld bij de Belastingdienst nieuwe automatisering niet werkt. Of de beveiligingscomputers in een tunnel in Limburg, of invoering van rekeningrijden hapert omdat technologie keer op keer niet brengt wat het belooft.

De discussie deed mij een beetje denken aan dezelfde die ontstond toen Interpolis in de jaren ’90 een geheel nieuw kantoorconcept introduceerden. Er zijn vele bedrijven geweest die jarenlang hebben gedacht dat met wat hippe meubels en een kunstenaar die de inrichting opfleurde er in één klap een geheel nieuwe organisatie was. Dat een andere manier van werken vooral betekende een andere kantoorinrichting. Ook dat bleek niet te kloppen.

Het nieuwe werken gaat natuurlijk over veel meer dan over technologie of meubels. Het gaat over de gevolgen van technologie voor de samenhang binnen een organisatie, het gaat over hoe we met elkaar omgaan, over nieuwe netwerken en nieuwe betrokkenheid. Het gaat over een andere manier van leidinggeven. Het gaat over mensen, die samen in een organisatie werken aan een doelstelling die ze onderschrijven. En dat maakt het nieuwe werken in elke organisatie uniek. Een proces waarbij organisaties vooral zelf aan de slag moeten met hun manier van werken. Indien nodig geholpen door ervaren veranderaars.

En die nieuwe technologie dan? Ach, die wordt vroeger of later toch wel ingevoerd. Je blijft niet werken op een computer van tien jaar oud, of je nu het nieuwe werken invoert of niet.