Wordt vliegen echt veiliger met nieuwe regels?

by Henny van Egmond on 2 maart 2010

Eens een heel andere blog. Alhoewel, heel anders is hij niet. Hij gaat over de regels en de enorme dadendrang die we hebben om alles te beheersen, te controleren en risico’s uit te sluiten. Een tijdje geleden hadden we de Nederlandse held die een heel vliegtuig redde van een ramp omdat iemand een explosief langs zijn been had gebonden. Grote paniek, Obama op tv en direct werd de bodyscan ingevoerd op Schiphol. Gelukkig maar, weer waren we een stukje veiliger. Of niet? Nee, dus. Ik ging vorige week op reis naar Egypte en – als ik het had gewild – had ik een heel vliegtuig zonder problemen kunnen opblazen.

Regels dus. Een van de regels is dat je niet meer dan 100 milliliter vloeistof meeneemt aan boord van een vliegtuig. Op Schiphol is dat onmogelijk. Nu vloog ik vorige week met Transavia naar Egypte, een goedkope vlucht. Dan ga je naar de D-pier en is de controle vlak voor de ingang. Flesjes mineraalwater kunnen niet mee aan bord, ook al heb je ze gekocht na de douane. Bij andere vluchten, bijvoorbeeld naar Amerika, kan dat wel. Dan is de securitycheck direct na de douane.

Maar dit keer dus niet en dat betekent op een 5 uur durende vlucht dat je gedwongen wordt diverse consumpties aan boord te kopen. Tegen redelijke hoge prijzen. Maar een keuze heb je niet. Bij een internationale vlucht kun je na de controle je lege flesje nog vullen en meenemen, maar bij dit soort goedkope vluchten kan dat niet.

Op de terugweg vanuit Egypte, Hurghada om precies te zijn, gaat het iets anders. Wijs geworden hadden we diverse flesjes water gevuld om tijdens de twee uur durende wachttijd iets te drinken te hebben. Maar in Hurghada is de security direct na de douane. Mijn zoon laat zijn flesje water zien en de overvloedig aanwezige beveiligers wuiven hem zonder issue door de beveiliging. Ook de twee flessen water die ik in mijn tas heb zitten zorgen niet voor extra controle. Ook het feit dat elke keer de beveiligingssluis staat te piepen, doet ook niets met de beveiligers. Iedereen kan gewoon doorlopen. Piep of niet.

Ik besef me als we door deze beveiliging zijn dat ik het – als ik een terrorist was – het wel zou weten. Opstappen in Hurghada betekent dat een terrorist zonder enig probleem met elk explosief aan boord kan gaan. En met een simpele transfer kan ik op elke vlucht naar Amerika stappen en die bedreigen.

Wat mij nu verbaast is dat ik nog nooit van een dreiging, kaping of terroristische aanslag vanuit Hurghada heb gehoord. Maar vanuit Schiphol maar ook een luchthaven als Londen gebeurt het wel en raken we direct in paniek. We nemen direct een maatregel om een volledige bodyscan in te voeren en geloven dat we daarmee meer veiligheid realiseren. Maar met mijn persoonlijke ervaring in Hurghada in het achterhoofd hebben  we het dus alleen over een nieuw soort schijnveiligheid.